آبزیناب

استخر پیش ساخته پرورش ماهی قزل آلا

با توجه به رشد روز افزون جمعیت و نیاز به منابع غذایی و پروتئینی، پرورش ماهی از اهمیت زیادی برخوردار است. اولین قدم برای پرورش ماهی قزل آلا، انتخاب استخر پیش ساخته پرورش ماهی قزل آلا با کیفیت مناسب، برای جلوگیری از صرف هزینه های گزاف و اضافی ای است که بعدها، در طول زمان، پرورش دهندگان متحمل می شوند. استخر پیش ساخته پرورش ماهی از آن دسته از استخرها می باشد که می تواند علاوه بر کاهش زمان نصب و راه اندازی، از صرف هزینه های زیاد جلوگیری کند.

ضرورت ایجاد استخر پیش ساخته پرورش ماهی

امروزه با توجه به رشد روز افزون جمعیت و نیاز آنها به مواد پروتئینی سالم، پرورش ماهی با استقبال زیادی روبرو شده و از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یکی از نکات بسیار مهم و قابل توجه در پرورش ماهیان، انتخاب و تهیه استخر مناسب است؛ به گونه ای که این استخرها از مرغوبیت و کیفیت قابل توجهی برخوردار باشند تا در حین پرورش ماهی، روند تکثیر، رشد و پرورش ماهیان را مختل نکنند. از آنجا که در کشور ما پرورش ماهیان سردآبی مثل ماهی قزل آلا، بیشتر مورد توجه واقع شده است، در این مقاله به بررسی استخر پیش ساخته پرورش ماهی قزل آلا می پردازیم.

استخرهای پرورش ماهی مکان هایی هستند که میتوانند آب را در خود نگه دارند و میزان ورود و خروج آب در آنها قابل کنترل باشد. بطوری که بتوان برای تعویض آب و همچنین خارج کردن فضولات موجود در آب، میزان آبهای ورودی و خروجی آن را کنترل کرد. استخرهای پرورش ماهی قزل آلا انواع مختلفی دارند یکی از آنها استخرهای بتنی هستند و نمونه دیگر آنها استخرهای پیش ساخته پرورش ماهی است.

آبزیناب

ابعاد استخرهای پیش ساخته پرورش قزل آلا

استخر های پیش ساخته دایره فریمی بزرگ بهترین استخر های پیش ساخته پرورش ماهی قزل آلا بوده که در سایز و ابعاد مختلف تولید شده اند. این استخر ها در قطر ۴ و۶ و۸ و۱۰ و ۱۲ متر اجرا و تولید میشوند.

سایزهای مناسب استخر های پیش ساخته برای پرورش قزل آلا، استخر قطر 6، 8 و 10 متر با ظرفیت های به ترتیب 30000، 60000و 90000 لیتر می باشد.

 این نوع استخر ها دارای کیفیت بدنه بسیار بالایی بوده و از تجهیزات کاملی برخوردار می باشند. این استخر ها می توانند به دو صورت توکار و روکار نصب و احداث شوند.

استخر های پیش ساخته مستطیلی فریمی برزنتی نوع دیگر استخر های پیش ساخته پرورش ماهی قزل آلا بوده که این دسته از آنها نیز در 4 سایز متفاوت تولید شده اند. ابعاد کوچکترین نوع این استخر ها (طول: 220 سانتی متر ، عرض: 150 سانتی متر، ارتفاع: 60 سانتی متر) بوده و بزرگترین آنها نیز برابر (طول: 260 سانتی متر ، عرض: 160 سانتی متر ، ارتفاع: 65 سانتی متر) می باشد. همچنین ارتفاع هر 4 مدل نیز نسبت به ظرفیت آب و ابعاد اصلی بدنه متفاوت می باشند. ظرفیت آب این نوع استخر های پرورش ماهی از 2000 لیتر آغاز شده و بیشترین ظرفیت نیز معادل 7127 لیتر می باشد. این نوع استخر ها بیشتر برای پرورش ماهی های کوچک قزل آلا به نسبت ابعاد خود به کار برده می شوند.

استخر های پیش ساخته فریمی گرد فایبرگلاس از با کیفیت ترین نوع استخر های پرورش ماهی غزل آلا بوده که دارای جنس بدنه متفاوت با سایر استخر های پیش ساخته تولید شده می باشند. این استخر ها از طرز طراحی بدنه در دو نوع ساده و طرح چوب تولید شده اند که کوچکترین مدل آنها ابعادی برابر (قطر: 488 سانتی متر ، ارتفاع: 107 سانتی متر) و بزرگترین مدل نیز از ابعاد (قطر: 569 سانتی متر ، ارتفاع: 135 سانتی متر) بهره می برد. همچنین ظرفیت آب کوچکترین مدل 18200 لیتر و بزرگترین مدل 26500 لیتر می باشد. استخر هایی که می توانند به عنوان استخری بزرگ برای پررو ماهی های بزرگ استفاده شوند.

تفاوت استخر بتنی با استخر پیش ساخته پرورش قزل آلا

جابجایی استخرهای بتنی بسیار سخت و قیمت استخر پرورش ماهی قزل آلا نیز در نوع بتنی آن، زیاد است و در مقابل، استخر پیش ساخته پرورش ماهی قزل آلا نسبت به استخرهای بتنی بسیار سبک تر و کم هزینه تر است. علاوه بر این، استخر پیش ساخته پرورش ماهی قابلیت جابجایی نیز دارد. مزیت دیگر این استخر ها، نفوذ ناپذیری آن است. از آنجا که استخر پیش ساخته پرورش ماهی معمولا از جنس ژئوممبران ساخته می شود، نفوذ ناپذیری آن و ضخامت آنها معمولا بسیار زیاد است و از این رو با زیاد شدن عمر استخر پیش ساخته پرورش ماهی ، توجیه اقتصادی آنها نیز افزایش پیدا کرده است. البته این مزیت که معمولا استخرهای پیش ساخته پرورش ماهی تا سقف ده سال و یا بیشتر ضمانت نامه کتبی دارند باعث شده که اعتماد خریداران را در این زمینه افزایش دهد.

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *