استخر پیش ساخته پرورش ماهی

برای ساخت این استخرها از به روزترین تکنولوزی در زمینه استخر های پرورش ماهی استفاده میگردد

هزینه ساخت استخرهای پیش ساخته پرورش ماهی بسیار کمتر از ساخت استخرهای بتنی می باشد و برای پرورش دهندها بسیار مقرون به صرفه تر خواهد بود بطوریکه این استخرها جزو بهترین و ارزانترین گزینه های استخر پرورش ماهی محسوب می شود.

استخر پیش ساخته پرورش ماهی امکان این را دارد که در هر مکانی ساخته شود و در صورت عدم نیاز و نقل مکان به راحتی امکان جمع آوری را دارد و این قابلیت جابجایی یکی از محاسنات مهم این استخرها می باشد.

استخر پیش ساخته پرورش ماهی در مقایسه با استخرهای بتنی در مدت زمان کمتری ساخته می شود و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

علاقه مندان به پرورش ماهی که فضا و بودجه کمتری دارند بهترین انتخاب برای احداث استخر با کمترین هزینه و حداقل فضا، استخر پیش ساخته پرورش ماهی می باشد.

لازم به ذکر است که با توجه به مزایای این استخرها انتخاب صحیح و خرید از شرکت تولید کننده معتبر بسیار حائز اهمیت است، زیرا شرکت های زیادی در این عرصه فعالیت می کنند و دارای کیفیت های متفاوتی می باشند. لذا انتخاب درست ضامن کیفیت این استخرها می باشد.

شرکت آبزیناب با کادر تخصصی خود توانسته با استفاده از بروز ترین تکنولوژی دنیا با کیفیت ترین و مقرون به صرفه ترین استخرها و تجهیزات آبزی پروری را تولید کند و با ضمانت و خدمات پس از فروش خود در کل کشور و حتی خارج از کشور به شهرت در ساخت استخر پیش ساخته پرورش ماهی در جنس و ابعاد مختلف رسیده است چرا که برندی جهانی بوده و استاندارد های اصلی را پاس کرده اند.

جنس استخر پیش ساخته پرورش ماهی

تاثیر جنس استخر پیش ساخته در طول عمر این استخرها:

استخر پیش ساخته پرورش ماهی آبزیناب از دو جنس گالوانیزه و زینکالیوم ساخته می شود که بر اساس شرایط منطقه ای مراکز پرورش ماهی طراحی میگردد.

بطور کلی توضیحاتی در خصوص شباهت ها و تفاوت این دو نوع استخر پیش ساخته در ذیل آمده است.

شباهت استخر پیش ساخته زینکالیوم و گالوانیزه:

1- شباهت این دو ورق بر پایه آن ها می باشد.

2- هر دو از ورق فولادی تشکیل شده اند و پوشش روی آن ها موجب می گردد که در شرایط مرطوب و مستعد بارش دچار اکسید و زنگ زدگی نشوند

3- در مواردی همچون سردخانه ها، پوشش سقف، حفاظ دیوار و پرورش ماهی و غیره از چنین ورق هایی کمک گرفته می شود.

تفاوت استخر پیش ساخته گالوانیزه با زینکالیوم:

همانطور که از اسم آن ها مشخص است، لایه های فلزی بیرونی از لحاظ آلیاژو مقاومت با یکدیگر متفاوت هستند.

 ورق های زینکالیوم از آلیاژ آلومنیوم و فولاد تشکیل شده است که این امر سبب می گردد طول عمر ورق ها بسیار بیشتر از ورق های گالوانیزه معمولی می باشد.

ورق های زینکالیوم نسبت به رطوبت و شرجی بودن محیط و تماس مستقیم با آب بسیار مقاوم تر می باشند.

مزیت های استخرهای زینکالیوم 

استخر های زینکالیوم بسته به جنسی که دارد نسبت به ورق گالوانیزه دارای طول عمر بیشتر و مقاومت بالاتری در برابر فرسایش و زنگ زدگی دارد.

استخر های پیش ساخته زینکالیوم در اندازه های مختلف تولید و به بازار عرضه می شوند که با مشخصات ذیل به بازار عرضه می گردد.

1- طول عمر بالا

2- دارای مقاومت بالا

3- خاصیت ضد زنگ زدگی

4- وزن سبک و متناسب برای پرورش آبزیان و ذخیره آب

5-ظاهری براق تر و شفاف تر

6- انعطاف پذیری مطلوب

 بر همین اساس با توجه به انعطاف پذیری بالا قابلیت تغییر شکل خوبی را نسبت به ورق های گالوانیزه از خود نشان می دهند.

 بطور کلی درجوامع آبزی پروری دنیا برای پرورش ماهی و انواع آبزیان بدلیل وجود محیط های مرطوب و آب، استخر های پیش ساخته با ورق زینکالیوم مورد استقبال قرار میگیرد، که این مسئله سبب طول عمر بالاتر و کاربردی بودن این استخرهای پیش ساخته می گردد.

استخر پیش ساخته پرورش قزل آلا

يكي از هدف های مهم تولید استخرهای پیش ساخته، طراحی پرورش مزارع پرورشی ارزان و آسان می باشد  و لازمه رسيدن به اين هدف كاهش يا حذف برخی از هزينه مي باشد. که تولیدات شرکت آبزیناب در جهت ارائه راهکارهایی برای کاهش هزینه های پرورشی است، که این امر هم در صرفه جویی هزینه راه اندازی استخرها و تجهیزات و هم صرفه جویی در مصرف زمین و آب می باشد.

به طور مثال برای پرورش ماهی با 2 استخر قطر 8 در مساحت كل زمين 200 مترمربع(10*20 متر) به شرح زیر می باشد؛

تعداد استخرهای پیش ساخته 2 عدد که قطر هر استخر 8 متر می باشد  ارتفاع آبگیری استخرها در صورت ارتفاع كل که 125 سانتی متر است،  115 سانتی مترمی باشد، مساحت استخرپیش ساخته 52 مترمربع بوده و

حجم آب هر استخر 60 مترمكعب محاسبه میشود و حجم كل مفيد برای مجموع دو استخرپیش ساخته 120 متر مکعب است

برای محاسبه هزینه مقدار كل مصرف خوراك در هر دوره می توان قیمت خوراک را به نرخ روز به مقدار 4000 كيلوگرم مصرف در هر دوره تخمین زد.

دوره پرورش برای ماهی قزل آلا  6 ماه می باشد  که مقدار تولید در هر دوره 3500 کیلوگرم و در یک سال (2 دوره) 7000 کیلو گرم می باشد.

مقدار آب  مورد نیاز در استخر پیش ساخته پرورش ماهی قزل آلا:

حداكثر كل نياز آب 2.5 تا 4 ليتر در ثانيه با دمای كمتر از 17 درجه سانتی گراد پیشنهاد میگردد.

وزن اوليه و تعداد بچه ماهی قزل آلا فرانسوی تك جنسی، 40 گرم و تعداد 6000 در دوره می باشد که این مقدار بر اساس ظرفیت 2 استخر قطر 8 مترمحاسبه گردیده است.

در حداقل شرایط پرورشی ميانگين تراكم پرورش 30 كيلوگرم در متر مربع و وزن نهايی،0.7 كيلوگرم محاسبه می گردد.

شرایط زمین جهت نصب و راه اندازی استخر پیش ساخته

لازم به ذکر است که افزایش قطر استخر ها یا افزایش تعداد و نحوه چیدمان در طراحی می تواند مقدار زمین حاشیه استخر ها را کاهش دهد.

استحکام زمین:

زمین مورد نظر جهت انجام پروژه، حداقل طی یکسال گذشته نباید به عنوان شالیزار استفاده شده باشد و توان تحمل تا یک تن فشار در هر متر مربع را دارا باشد. در صورت لزوم جهت رسیدن به سفتی و محکمی مطلوب خاک میتوان پس از تسطیح و برداشت پوشش گیاهی و خاک گیاهی سطحی از روش کمپکت کردن زمین به وسیله کمپکتور نیز استفاده کرد. 

زمین مورد نظر جهت انجام پروژه، حداقل طی یکسال گذشته نباید به عنوان شالیزار استفاده شده باشد و توان تحمل تا یک تن فشار در هر متر مربع را دارا باشد. در صورت لزوم جهت رسیدن به سفتی و محکمی مطلوب خاک میتوان پس از تسطیح و برداشت پوشش گیاهی و خاک گیاهی سطحی از روش کمپکت کردن زمین به وسیله کمپکتور نیز استفاده کرد.

ارتفاع زمین:

کل زمین مورد نظر جهت ساخت استخر باید تراز و بدون گودی و یا پستی بلندی و ریشه درختان باشد.

ارتفاع زمین محل احداث استخر باید به اندازه ای باشد که کف تمام شده استخر و لوله فاضلابی بالاتر از زهکش زمین قرار گرفته تا فاضلاب بصورت ثقلی از استخر و مزرعه خارج گردد.

زیرسازی استخرها

زیر سازی کاملا ساده از ویژگی های این طرح می باشد به صورتی که در زمین مسطح یک حلقه از جنس بلوک به اندازه قطر استخر ایجاد شده و فضای داخل حلقه را توسط سیمان جهت شیب بندی  و نصب لوله خروجی پر میکنیم.

زیر سازی استخرپیش ساخته زینکالیوم و استخر پیش ساخته گالوانیزه تفاوتی با هم ندارد و از یک روش استفاده می گردد. بصورتی که در زمین مسطح یک حلقه از جنس بلوک به اندازه قطر استخر ایجاد شده و فضای داخل حلقه را توسط سیمان جهت شیب بندی  و نصب لوله خروجی پر میکنیم.قبل از نصب استخر باید زیر سازی متناسب با ابعاد استخر بر روی سطح زمین، زیرسازی و نصب لوله ی خروجی و کانال خروجی طبق نقشه های از قبل مشخص شده توسط کارفرما انجام می گیرد.

لازم به ذکر است که افزایش قطر استخر ها یا افزایش تعداد و نحوه چیدمان در طراحی می تواند مقدار زمین حاشیه استخر ها را کاهش دهد.